Enquete

 

 

Uitkomst patiënten-enquête  2024.

Halverwege 2024 is er onder de patiënten van Huisartsenpraktijk Geuzenwaard een enquête gehouden naar het algemene oordeel over onze praktijk. Onderstaand is de uitkomst van deze enquête. Deze enquête zijn gehouden in het kader van de NHG praktijkaccreditatie.

Dit is een kwaliteitskeurmerk voor huisartsenpraktijken. Met het keurmerk geven huisartsen aan dat zij continu en meetbaar werken aan hun kwaliteit. Concreet betekent dit dat we werken aan de verbetering van onze praktijkvoering, medisch handelen en de tevredenheid van patiënten. Toekenning van het keurmerk betekent dat erop vertrouwd mag worden dat de huisartsenpraktijk verantwoorde zorg levert.

Een korte samenvatting van de resultaten:

Gebouw

  • Het gezondheidscentrum, uit de enquête blijkt dat ons pand als erg goed wordt beoordeeld. Op alle punten scoren we boven het gemiddelde.
  • Klimaat in wachtkamer, de wachtkamer is voldoende licht, het klimaat is goed en er is voldoende speelruimte en speelmateriaal.
  • De praktijk is netjes en schoon.
  • Privacy aan de balie, in de wachtkamer is soms te horen wat er besproken wordt aan de balie. Afspraak dat hier aan de balie op gelet wordt is gemaakt.
  • Te weinig leesmateriaal. Afspraak met de bibliotheek om hierin samen te werken is gemaakt.

 

Bereikbaarheid van de praktijk

  • Slecht bereikbaar, lange wachttijden telefoon. Hiervoor is al aandacht en zijn we op zoek naar oplossingen om de wachttijden naar beneden te krijgen. Er is gestart met een verbeterplan.
  • Wisselende huisarts. Op dit moment is de formatie weer op orde. Hiermee wordt dit probleem opgelost.
  • Vakantie en afwezigheid van de huisarts niet duidelijk gecommuniceerd. Voortaan op het wachtkamerscherm te tonen en op onze website te plaatsen.

Beschikbaarheid

  • Behulpzaamheid van de medewerkers, men is tevreden, alhoewel ze de assistente wel vaak een belemmering vinden voor het contact met de huisarts. Men vindt goed te worden voorbereid op wat men te wachten staat bij een specialist in het ziekenhuis.
  • Delegeren, de huisarts kan meer delegeren. Hiervoor zijn spreekuren georganiseerd voor de assistentes. (anticonceptie, soa, cvrm buiten de keten)

 

 

Samenwerking met collega’s

Samenwerking, de praktijk wordt op het gebied van samenwerking met collega’s niet hoog gewaardeerd. We realiseren ons dat dit zeker een probleem is geweest in de afgelopen 2 jaar. (hoge werkdruk – onvoldoende bezetting huisartsen. Nu de bezetting weer optimaal is verwachten we voor de toekomst verbetering in de score samenwerking.

 

Wie heeft deze enquête ingevuld?

  • Aantal patiënten  betrokken bij deze enquête; 65
  • Gemiddelde leeftijd: 52
  • Verhouding man/vrouw: 28/72%
  • Gemiddeld aantal bezoeken huisartsenpraktijk: 4.4 keer

 

Wat vinden de patiënten van de praktijk?

  • De telefonische bereikbaarheid mag stukken beter. Je moet lang wachten voordat je aan de beurt bent. Misschien handig om online afspraken weer in te stellen.
  • Ondanks de (begrijpelijke) telefonische wachttijden zeer tevreden over deze huisartsenpraktijk. Nederlandse patiënten zouden eens 8 jaar ervaring moeten opdoen bij de Duitse zorg. Dan ben je heel erg blij met de Nederlandse zorg die geboden wordt in deze praktijk.
  • Slechte telefonische bereikbaarheid
  • Prima mensen die hier werken
  • Mail wordt slecht gelezen. Lijkt erop dat dit vluchtig geantwoord wordt. Hierdoor onnodig mailverkeer en onnodige medicijnen voorgeschreven.
  • De huisartsen zijn druk en kunnen zelf ook niet veel aan sommige “problemen ”doen. Nemen altijd de tijd voor de patiënt, dus voor hun een dikke 10!

De uitkomst van de enquête is besproken in het team en met het patiëntenplatform.