Enquete

Eens in de drie jaar houden wij een zo genaamd patiënt tevredenheid onderzoek (PTO).

 Hier vindt u een korte samenvatting van de laatste resultaten.

Uitkomst patiënten-enquête  2024.

Halverwege 2024 is er onder de patiënten van Huisartsenpraktijk Geuzenwaard een enquête gehouden naar het algemene oordeel over onze praktijk. Onderstaand is de uitkomst van deze enquêtes. Deze enquêtes zijn gehouden in het kader van de NHG praktijkaccreditatie.

Wat is NHG praktijkaccreditatie?

Dit is een kwaliteitskeurmerk voor huisartsenpraktijken. Met het keurmerk geven huisartsen aan dat zij continu en meetbaar werken aan hun kwaliteit. Concreet betekent dit dat we werken aan de verbetering van onze praktijkvoering, medisch handelen en de tevredenheid van patiënten. Toekenning van het keurmerk betekent dat erop vertrouwd mag worden dat de huisartsenpraktijk verantwoorde zorg levert.

Een korte samenvatting van de resultaten:

Gebouw

Uit de enquête blijkt dat ons pand als erg goed wordt beoordeeld. Op alle punten scoren we boven het gemiddelde. De wachtkamer is voldoende licht, het klimaat is goed en er is voldoende speelruimte en speelmateriaal. Ook vindt men de praktijk netjes en schoon.

Soms kan men in de wachtkamer nog wel wat horen van wat er besproken wordt aan de balie. We hebben binnen de praktijk afgesproken dat we er meer op zullen letten.

Waar we enigszins lager scoren dan het gemiddelde is het leesmateriaal. Dit is bijzonder omdat we een gecombineerde wachtkamer hebben met de bibliotheek. We gaan in overleg met de bibliotheek, om de wachtende patiënt ook een aanbod vanuit de bibliotheek aan te bieden.

Bereikbaarheid en beschikbaarheid van de praktijk

Uit uitslag van de enquête blijkt dat patiënten vinden dat de praktijk slecht bereikbaar is. Met name de wachttijden aan de telefoon zijn te lang. Hiervoor hebben we al langer aandacht en zijn we op zoek naar oplossingen om de wachttijden naar beneden te krijgen. Eén van de huisartsen is gestart met een verbeterplan op te zetten voor dit probleem.

Ook wordt er nog steeds ervaren dat men geregeld met een andere huisarts te maken krijgt, ondanks dat we een vaste bezetting hebben. Vakantie en afwezigheid van de huisarts is voor veel patiënten niet duidelijk gecommuniceerd. Dit gaan we oplossen door dit op het wachtkamerscherm te tonen en op onze website te plaatsen.

Over de behulpzaamheid van de medewerkers is men tevreden, alhoewel ze de assistente wel vaak een belemmering vinden voor het contact met de huisarts. Men vindt goed te worden voorbereid op wat men te wachten staat bij een specialist in het ziekenhuis.

De patiënten vinden dat de huisarts meer kan delegeren. Hiervoor zijn spreekuren georganiseerd voor de assistentes. (anticonceptie, soa, cvrm buiten de keten)

Samenwerking met collega’s

De praktijk wordt op het gebied van samenwerking met collega’s niet hoog gewaardeerd. We realiseren ons dat dit zeker een probleem is geweest in de afgelopen 2 jaar. (hoge werkdruk – onvoldoende bezetting huisartsen. Nu de bezetting weer optimaal is verwachten we voor de toekomst verbetering in de score samenwerking.

Aantal patiënten  betrokken bij deze enquête; 65

Gemiddelde leeftijd: 52

Verhouding man/vrouw: 28/72%

Gemiddeld aantal bezoeken huisartsenpraktijk: 4.4 keer

 Enkele opmerkingen van de patiënten over de praktijk

  • De telefonische bereikbaarheid mag stukken beter. Je moet lang wachten voordat je aan de beurt bent. Misschien handig om online afspraken weer in te stellen.
  • Ondanks de (begrijpelijke) telefonische wachttijden zeer tevreden over deze huisartsenpraktijk. Nederlandse patiënten zouden eens 8 jaar ervaring moeten opdoen bij de Duitse zorg. Dan ben je heel erg blij met de Nederlandse zorg die geboden wordt in deze praktijk.
  • Slechte telefonische bereikbaarheid
  • Prima mensen die hier werken
  • Mail wordt slecht gelezen. Lijkt erop dat dit vluchtig geantwoord wordt. Hierdoor onnodig mailverkeer en onnodige medicijnen voorgeschreven.
  • De huisartsen zijn druk en kunnen zelf ook niet veel aan sommige “problemen ”doen. Nemen altijd de tijd voor de patiënt, dus voor hun een dikke 10!

 

 

 

Wij hebben kennis genomen van uw wensen en zullen zo goed als mogelijk proberen hieraan tegemoet te komen.